FRI FRAKT PÅ KÖP ÖVER 599:-
14 DAGARS RETURRÄTT
FRIA STORLEKSBYTEN

Vanliga Frågor till Barnskobutiken

HUR MYCKET EXTRA PLATS SKA MAN HA I EN BARNSKO?

Vi rekommenderar 12-20 mm extra, beroende på barnets ålder, typ av sko och tid på säsong. Barns fötter växer snabbt och för att undvika att barnet växer ur dem innan säsongen är över eller barnskon är utsliten gäller det att ha lite extra framför tårna. Dessutom bör skon inte vara mindre än 5 mm längre än fötterna, eftersom fötterna ska kunna röra sig, "flexa", inne i skon. För mer information om detta, läs under "Tips & råd".

HUR FÅR JAG REDA På SKONS INNERMÅTT?

När du klickat in dig på en skomodell, så finns det en rullgardinsmeny med skons storlek till höger om bilden. Denna meny innehåller även innermått (stl/innermått i mm). Mätningen av en skos innermått sker manuellt och beroende på vem som mäter och hur hårt denna trycker mätstickan kan måtten variera något. OBS! mejla så kan vi kontrollera och mäta skon åt dig om Du är osäker.

SKA BARNSKOR VARA UPPBYGGDA I HÅLFOTEN?

Det naturliga för barn är att gå barfota, det är så barnet tränar upp balans och muskler. Barns fötter har dessutom en fettkudde under hålfoten, vilket gör dem naturligt plattfotade under de första åren. En barnsko som är uppbyggd i hålfoten kan upplevas som mycket obekväm för barnet. Eftersom ett barns fötter dessutom växer så hamnar den uppbyggda hålfoten efter ett tag på "fel ställe". Det finns barn som av olika anledningar behöver uppbygda skor, men ta i så fall kontakt med en ortoped för en utvärdering.

OM MIN STORLEK INTE FINNS, KOMMER DEN IN IGEN, ELLER GÅR DET ATT GÖRA EN EFTERBESTÄLLNING?

Om en storlek inte finns på vår hemsida betyder det oftast att den är slut. Den kan dock i vissa fall komma in igen så mejla gärna och fråga!

IS IT POSSIBLE TO ORDER FROM OTHER COUNTRIES THAN SWEDEN?

Please contact info@barnskobutiken.se for further information.

INNERMÅTTET STÄMMER INTE, VARFÖR?

Det kan vara klurigt att mäta skor invändigt. Om man ska mäta sina skor hemma är det är viktigt att använda rätt teknik för att få ett så precist mått som möjligt. Läs gärna mer under tips & Guider om hur man mäter både fötter och skor. Vi har även märkt att olika mätstickor kan ge lite olika mätresultat. Faktum kvarstår dock fortfarande att olika personer tar i olika hårt eller placerar mätstickan olika när man mäter sina skor. Att det kan komma att skilja på ett par mm när olika personer mäter skor är inte helt ovanligt, därför anger vi endast CIRKAMÅTT till våra skor.

VARFÖR ANGER NI CA INNERMÅTT TILL ERA SKOR?

Det kan skilja ett par mm hit och dit när olika personer mäter samma sko, allt beror ju på var i skon stickan hamnar och hur hårt stickan trycks ut. Därför anger vi endast cirka mått till våra skor. Läs gärna mer under frågan- Mäta skon

VILKEN STORLEK BÖR JAG VÄLJA?

Börja alltid med att mäta dina eller ditt barns fötter. En ofodrad/tunnfodrad sko ska vara mellan 10-15mm längre än foten, gummistövlar och varmfodrade skor ska vara mellan 15-20mm längre än foten. Se storleksguiden för aktuell sko och välj den storlek där innermåttet motsvarar rekommendationerna. Gå aldrig enbart efter storlek, kontrollera ALLTID angivet innermått i skorna mot barnets mått innan köp. Vuxna behöver till skillnad från barn ingen växtmån, men skon bör alltid vara minst 5mm längre än foten för att kunna röra sig naturligt.

NÄR ÄR EN SKO FÖR LITEN?

Ta för vana att mäta ditt barns fötter med jämna mellanrum, en barnfot kan växa så mycket som 5mm på en månad under en tillväxtperiod. Foten behöver ett utrymme på 5mm för att kunna röra sig naturligt, en sko är därför urvuxen när det är mindre än 5 mm kvar framför tårna

HUR FORT VÄXER FOTEN?

Det är svårt att säga exakt hur mycket barnfötter växer, man vet att de växer ryckvis och att de kan växa så mycket som 5mm på en månad. Ta för vana att mäta barnets fötter med jämna mellanrum för att undvika att barnet går med för små skor.

Ca så här mycket växer en barnfot per år: 1-2 år ca 20 mm 2-3 år ca 15 mm 3-5 år ca 10 mm

HUR SKÖTER JAG MINA SKOR PÅ BÄSTA SÄTT?

Se separata skötselråd för varje enskild sko. Glöm inte insidan, häll ur eventuell sand och grus och byt innersulan vid behov.

KAN JAG TVÄTTA SKORNA I TVÄTTMASKINEN?

Om det inte står att skorna är maskintvättbara så är det inget vi rekommenderar och något man i så fall får göra på egen risk. Skinnskor kan krympa och spricka om man har otur. Vill man ändå chansa, använd ett milt tvättmedel och tvätta på låg temperatur (30 grader). Torka skorna i rumstemperatur.

KAN JAG TORKA SKORNA I TORKSKÅP?

Det är inget vi rekommenderar och sker i så fall på egen risk då materialen kan torka och gå sönder. Om man ändå vill chansa, använd låg värme och se till att skorna inte står direkt i utblåset. Blöta skor torkas säkrast i rumstemperatur. Stoppa eventuellt i lite tidningspapper eller strumpor fyllda med kattsand det hjälper till att suga upp fukten. Ta ur eventuella lösa innersulor.

VARFÖR BLIR FÖTTERNA BLÖTA?

En av de vanligaste orsakerna till att barn blir blöta om fötterna är svett. Barn svettas flera centiliter varje dag! En del av fotfukten dunstar uppåt och ut genom skaftöppningen, resten ska sugas upp av strumporna och av materialet i skons insida. Rätt skor för rätt tillfälle kan undvika många fuktiga fötter och skor. En annan anledning är att barn har en förmåga att hitta vattenpussar att hoppa i och leker gärna i snö och där det är som slaskigast. Det är därför inte helt ovanligt att vatten och slask kommer in genom skaftet på skon. Du kan enkelt prova om skon tar in vatten utifrån genom att sänka ner fotdelen i ett vattenbad en kort stund.

HUR UNDVIKER MAN BLÖTA FÖTTER?

Rätt skor vid rätt tillfälle! Vid plusgrader rekommenderar vi inte att använda vinterskor. Använd gärna yllestrumpor som håller foten torr, och växla mellan olika skor för att låta skorna torka ur ordentligt mellan varven. En strumpa fylld med kattsand nersänkt i skorna över natten kan hjälpa till att driva ur fukten.

HUR TORKAR MAN SKORNA PÅ BÄSTA SÄTT?

Plocka alltid ur eventuellt löstagbara innersulor, undvik element och torkskåp med för hög värme. Skinn och membran kan spricka och gå sönder i för stark värme och göra dina skor odugliga. Ett bra tips är att stoppa tidningspapper eller strumpor fyllda med kattsand i skorna, det suger upp vätan bra.

HUR UNDVIKER MAN KALLA FÖTTER?

Var noga med att använda en sko i rätt storlek, är skorna för trånga kan blodcirkulationen försämras och fötterna bli kalla. Yllestrumpor på foten är att rekommendera, de värmer mycket bra även i fuktigt tillstånd. Strumpor av bomull eller syntet blir snabbt blöta, värmen leds bort och fötterna blir kalla. Sockorna ska bygga upp ett luftigt skikt mellan fot och sko.

MITT BARN BLIR KALL OM FÖTTERNA, VARFÖR?

Det kan givetvis finnas olika orsaker till att man fryser om fötterna. En av dom vanligaste orsakerna är att man har för trånga skor. Se därför till att det finns ordentligt med utrymme i skorna, en för liten sko klämmer åt runt foten och hindrar på så sätt blodcirkulationen vilket gör foten kall. En annan orsak kan vara att barnet är blöt om fötterna. Se till att skor och strumpor är torra innan barnet går ut. Ullstrumpor är alltid att rekommendera!

VAD ÄR EN REKLAMATION?

Om du köpt ett par barnskor hos oss som det är fel på går det att reklamera dessa. Vad som menas med fel definieras i konsumentköplagen, men i stort sett innebär det att skorna har ett fel som gör att de inte uppfyller förväntad kvalitet, vad vi kallar fabrikationsfel. Det kan exempelvis vara en dragkedja som går sönder, en söm som går upp eller en sula som lossnat.

Om vi konstaterar att det är fel på skorna gäller följande:

1) Om det är möjligt reparerar vi skon hos skomakaren.
2) Om skorna inte går att reparera, ersätter vi skorna med likadana skor.
3) Om likadana skor inte finns, ersätter vi med likvärdiga skor.
4) Om inte heller likvärdiga skor finns häver vi köpet, det vill säga kunden får pengarna tillbaka. Har det gått lång tid sedan köpet kan det hända att vi gör ett så kallat slitage-avdrag på priset, vilket innebär en procentuell nedskrivning av skons värde beroende på hur länge kunden haft nytta av dem.

Observera att man inte ska förväxla fabrikationsfel med slitage. Barn rör sig på ett helt annat sätt än vuxna och sliter skor därefter, exempelvis genom att bromsa en cykel med fötterna, sparka fotboll, klättra i berg och i träd, etc.

FÄRGERNA På SKORNA SER KONSTIGA UT På BILDERNA, SKA DE GÖRA DET?

Nej det ska de inte. Ibland kan det dock vara svårt att återskapa rätt nyans på datorn, det kan också ha betydelse hur din skärm är inställd. Så vi kan tyvärr inte garantera att färgerna du ser på bilderna helt stämmer överens med verklighetens barnsko.

JAG HAR ÅNGRAT MIG OCH VILL SKICKA TILLBAKA MINA SKOR, HUR GÖR JAG?

När du handlar på internet har du enligt lag 14 dagars ångerrätt från den dagen du mottagit din vara. För att ångerrätten skall gälla så returnerar ni dina barnskor i oanvänt skick samt originalkartongen skall vara oförstörd, alltså tejpa inte direkt på kartongen. Glöm inte att fylla i och bifoga returlappen, så att vi kan identifiera din beställning. När vi mottagit skorna och ser att de är i oanvänt skick betalar vi tillbaks det belopp du har betalat för skorna eller makulerar din faktura. Returkostnaden är 59kr.;

Skicka returen till:
Barnskobutiken.se
Långholmsgatan 17
117 33 Stockholm

JAG HAR INTE FÅTT MIN BESTÄLLNING, VAD SKA JAG GÖRA?

Vi skickar våra varor inom Sverige med DHL eller Posten. När varorna kommit fram till utlämningsstället aviseras du med SMS eller e-post innehållande information om var du ska hämta paketet. Ibland kommer denna avisering av olika anledningar (fel tfnnr, fel e-postadress?) inte fram. Då kan man spåra paketet. Varje paket får ett sändningsnr som går att spåra via DHLs och Postens hemsida. Ta kontakt med oss (info@barnskobutiken.se) så får ni en länk med ert sändningsnr så kan ni själva se var ert paket befinner sig.

JAG HAR GJORT EN BESTäLLNING OCH UNDRAR NÄR JAG FÅR MINA SKOR?

Vi skickar våra skor med DHL eller Posten. Det tar normalt sett 2-5 arbetsdagar innan skorna når ditt utlämningsställe. Därefter skickas en avisering via SMS eller e-post, och det är bara att hämta ut paketet på utlämningsstället. När ditt paket är skickat kommer du också att få en bekräftelse som innehåller ditt sändningsnr. Detta kan du sedan använda för att spåra ditt paket. Har du inte fått någon avisering tre dagar efter din beställning, hör av dig till oss på info@barnskobutiken.se så kan vi hjälp dig med att spåra ditt paket.

JAG HAR FRÅGOR OM MIN FAKTURA, VEM SKA JAG PRATA MED?

Det är Klarna som handhar vår fakturering. Det går bra att ringa deras kundtjänst på tfnnr: 08 – 120 120 10.

JAG VILL INTE LÄNGRE PRENUMERERA PÅ ERT NYHETSBREV, HUR GÖR JAG?

Det finns en länk allra längst ner på nyhetsbrevet, klicka på den så blir du raderad från vår mejllista. Du kan också skicka ett mejl till info@barnskobutiken.se och begära att bli borttagen.

ÄR DET SANT ATT GORE-TEX ÄR VATTENTÄTT?

Ja, det stämmer, Gore-tex är 100% vattentätt. Gore-tex är ett varumärke (bland många andra) som tillverkar ett membran som ligger som ett innerfoder i skorna (eller mellan ytterskiktet och innerfodret på en vinterkänga). Membranet är perforerat med små hål, så små att vattendroppar inte kan tränga igenom från utsidan, men tillräckligt stora för att släppa ut vattenånga (fotsvett) från insidan. Man brukar säga att skon kan "andas".

Goretex passar extra bra i barnskor, som ju ofta ställer höga krav på hållbarhet och förmåga att hålla tätt mot väta. Barn är ofta ute timmar i sträck utan hänsyn till väder och blöta fötter är ju lika med kalla fötter. Barnskor med Goretexmembran håller fötterna torra och i förlängningen varma. Omvänt på sommaren, när det är varmt ute, släpper Goretex-membranet igenom överskottsvärmen, den förångade fotsvetten, vilket ger en känsla av svalka.

Det finns även många skor med tex-membran som inte är Gore-tex, en del varumärken föredrar att tillverka sitt eget membran, vilket då kan kallas ex. Waterproof, Reima-tec, Vattentät, etc. Funktionen är den samma, skon är vattentät, samtidtig som den "andas".

FINNS BARNSKOBUTIKEN SOM FYSISK BUTIK?

Nej, vi har endast ett lager i Huddigen och webbshopen. Vid utförsäljning av föregående säsongs skor kommer det att vara möjligt att besöka lagret för att handla skorna på plats. Mer information om det kommer via Facebook och våra nyhetsbrev. Vi mäter givetvis barns fötter och hjälper till och provar ut rätt skor till barnen på plats under utförsäljningen. Varmt välkomna!

HUR GÅR JAG TILLVÄGA FÖR ATT BESTÄLLA BARNSKOR FRÅN ER?

Först väljer du en produkt som du lägger i din varukorg. Din varukorg ser du hela tiden i ett fönster längst upp till höger. Därefter kan du antingen fortsätta handla eller klicka på "Gå till kassan" i varukorgen.

I kassan fyller du först i om du har en rabattkod. Om inte, går du vidare och väljer betalningalternativ. Du kan välja mellan att betala med kort (vi accepterar VISA eller Mastercard), eller via faktura (Klarna Checkout hanterar all betalning).

Väljer du "betalning via faktura" fyller du i ditt personnr. Detta för att det kommer att göras en snabb kreditbedömning online. OBS, det är enbart vid fakturabetalning som personnr behövs. Personnumren används endast för kreditbedömningen och lagras inte av oss.

Blir du godkänd av Klarna skickas det ut en epost-faktura separat från dem. Blir du inte godkänd i kreditbedömningen kan du välja annat betalningssätt.

Nästa moment är att fylla i dina adressuppgifter. (Du kan också välja att fylla i personnr, då hämtas dina adressuppgifter från folkbokföringen). Har du ett konto hos oss klickar du på länken för att ange detta och logga in. är du ny kund, eller om du handlat tidigare men valt att inte skapa ett konto, fyller du i dina uppgifter. De rutor som har en stjärna till höger är obligatorisk information som vi behöver för att kunna behandla din beställning. Väljer du att inte skapa ett konto lagras inte dina uppgifter av oss.

Fraktsätt är för närvarande ett enkelt val, vi använder oss endast av DHL. I de fall där DHL av någon anledning inte kan leverera använder vi oss av Posten, men vi meddelar er detta i så fall (Vi använder oss också av posten i de fall försändelserna är så små att de går ner i brevinkast. Detta för att kunden ska slippa ta sig till utlämningsställe i onödan).

Längst ner har du en möjlighet att komplettera din beställning med ett meddelande till Barnskobutiken.

Du bockar i att du läst och godkänt våra villkor, samt att du är 18 år.

Klicka på "Slutför köp"! Du får en orderbekräftelse i din mejl.

Beställningen skickas samma dag om den kommer in före 12.00 en vardag, annars första vardagen efter beställning kommit in. Vanligvis har ni er beställning dagen efter vi skickat den (om det inte är helg), ibland tar det dock ytterligare en dag.

KAN JAG LITA På ATT MINA UPPGIFTER INTE ANVÄNDS På FELAKTIGT SÄTT?

Vi använder era mejladresser och personuppgifter endast till kommunikation med er, det vill säga för att kunna skicka nyhetsbrev och beställda skor. När ni väljer att betala med faktura anger ni personnr, detta för att Klarna, som handhar vår fakturering, ska kunna göra en snabb kreditupplysning. De lagras inte i vårt system. Vi garanterar att inga uppgifter säljs eller lämnas över till tredje part. Du kan när du vill välja att bli raderad från vårt register.